Saturday 9 June 2007

بحبك في صمتك


بحبك في صمتك

وبعشق كرامتك

حتى في ملامحك

بساطة شقاوتك

رقـــة كلامك ........... عـِـزة سلامك

خجلك غرامك ........... دايرة مهالك

حروفك ملامحي ......... وطابعة فجوارحي

دي بصمة صوابعي ......... فـي رمشة عينيكي


بخاف يوم ايديا تلامس ايديكي

يكون ربي حرم عينيا تلاقيكي

بقدم ف خطوة وغيرها بشيل

وعارف بإ نك طريق مستحيل

فيا ستي يا للي عيونك تملي

سر احتلالي

أنا بعترفلك بحيرتي وحالي

قصوري قــِوامها ........ رمال الشطوط

فم السهل جدا

لموجة قوية ........... مابينها تفوت

وعمري ماهقبل

لزرعة ندية فأرضي تموت


فيكفيني منك .......... ذكرى الليالي

ويكفيكي مني .......... شرف السكوت

ما انا أصلي عارف حصاني الجموح

ورا اليأس حتما لوحده يروح

يأدي صلاته ويرضى بسباته

كما سطر تايه في دنيا الجروح

يهدي في سعيه ويكتب في نعيه

هنا كان يقطن دمعي اللحوح

31 Comments:

Blogger 3ashe2elro7 said...

شعر غزل و كمان صريح
ويحك يا حلاوة
لقد خرجت عن عاداتنا و تقاليدينا
سعيد جدا بالعصيدة دى
حلاوة بيحس زينا يا اخوانا
الحمد لله طلع من جنس البشر
بس فيه سؤال كمان
هوه فيه شحتفه محترمة واخرى كخه

2 April 2007 at 15:50  
Blogger sakayar said...

دي بصمة صوابعي ......... فـي رمشة عينيكي

إيه يا عم الحاج انت هتخرملها عينيها علشان حبيتها
هوه فيه حد يحب طنطا يعمل كدا هو

2 April 2007 at 16:03  
Blogger ثورة said...

الله أكبر
رائعه رائعه رائعه
أختك السوسة قرأتهالنا قبل كده على فكرة
ايه الجمال ده ؟

وعمري ماهقبل
لزرعة ندية فأرضي تموت

بخاف يوم ايديا تلامس ايديكي
يكون ربي حرم عينيا تلاقيكي
بقدم ف خطوة وغيرها بشيل
وعارف بإ نك طريق مستحيل

ايه يا عم ده
مش لاقيه كلام يتقال

أحلى القصائد هي اللى متعرفش تقول عليها تعليق

2 April 2007 at 16:06  
Blogger Unknown said...

هى حلوة بصمة صباعك دى بس لو لبست جوانتى تفتكر ممكن هى تحس بالكلام الجامد ده ؟ بص بقه و الله ما تزعل منى هى حلوة بس القافية تحكم

3 April 2007 at 02:16  
Blogger كائن نورانى said...

ايه دا يا حلاوة


يا محترم يا بتاع الشحتفه المحترمة

مش بقلك انا شكه فيك ؟؟؟

انا عمر ما كلمتى تنزل الارض ابدننن

بجد حلو اوى يا دوك

كانى سطر تايه فى دنيا الجروح

صعبه اوى

بس كلها جامده اوى

يسلم لنا نفوخك يا يويو

4 April 2007 at 22:33  
Blogger david santos said...

Hello!
Very, very good. thank you
have a good day

5 April 2007 at 14:45  
Blogger BoTaNesToKeeSoo said...

سلامو عليكو

ازيك يا حلاوه؟؟ والله يتشل الكلام شلل سداسى بجد القصيده شديده شديده بس انا عارفه ان دا الطبيعى بتاعك

انا كنت ناويه اكتبلك الابيات اللى عجبتنى بس كدا لقيتنى هكتب القصيده كلها تانى ربنا يوفقك ..وخلينا نشوفك

6 April 2007 at 02:51  
Blogger WhItE HeArT said...

طبعا جميله جدا ومش محتاجه كلام

واجمل حته فيها دي بصمة صوابعي في رمشة عنيكي

بجد مبالغه جميله جدا ولايقه على جو الكلام

تمام يامعلم ومنكم نستفيد :)

6 April 2007 at 18:15  
Blogger عبد الحميد محمود said...

جميلة جدا يا حلاوة تسلم أديك أنا مش فرحان بس عشان القصيدة جميلة أوي بس أنا فرحان كمان لأن القصيدة دي كانت بداية قربي منك أكتر وأكتر وجميل أوي ان انت ديما تسيب بصمة ليك في القصيدة طبعا فهمني...وأستمر وديما بالنجاح يا رب وعايز بس (تعقيب)علي تعليق عاشق الروح لان الغزل ده مش صريح ده عفيف جدا جدا ويمكن شحتفة محترمة هي الترجمة لغزل عفيف بس بالعمية طبعا. وأختلاف الرأي لا يفسد في الود قضية. هههههههههه

6 April 2007 at 19:39  
Blogger smraa alnil said...

ما شاء الله عليك
بجد روعه وفنان
وبجد بجد كلامي عاجز عن اني اعلق علي شعرك

عارف
بجد في كلام مش ينفع يتعلق عليه
ربنا يكرمك يا ابني يارب

6 April 2007 at 19:49  
Blogger محض روح said...

ما انا أصلي عارف حصاني الجموح

ورا اليأس حتما لوحده يروح

يأدي صلاته ويرضى بسباته

الجزء ده تحفه

احساسك عالى اوى واختيارك للكلام
من نوع السهل الممتنع
احيك عليه

تحياتي يافندم

6 April 2007 at 22:23  
Blogger Halawa said...

عاشق باشا

أكيد طبعا بحس
بس لما أكون عايز أحس
وفي الوقت المناسب
وأكيد في كل حاجة في صنفين تلاتة وأكتر

سكايار

لا ياقلبي هي كانت مركبة
رموش عياقة صناعي يعني
ولما وقعت في طبق الشوربة
اداتهالي هدية
فبصمتها جت في ايدي
وطلع عليها حكم
وخدوني أنا غلط

هدى

عاجباكي الحتة اللي فيها كرامة
طبعا أي خدمة

نيو ايميدج

لو لابسة جوانتي من عندكم
هعديهالها مش مشكلة
وبعدين ممكن يكون من غير صوابع
مكشوف من قدام
أنا شفت النوع ده عندكم
ألف شكر يافندم
يكفيني انك شرفتني

نوراني

الاسم ده بيفكرني بنظارات النوراني
انا بخاف منك علطول فقساني
وبتقعدي تعملي حركات
وتوقعيني في الكلام
وانا غلبان
شكرا زوزو

بوتانست

ازيك يا فندم ايه الاخبار
كده بقالي تقريبا شهرين
ماشفتش سيادتك
عيب عليا عارف
بس مش بايدي والله
شرفت طول عمرك رقيق وبتحس أكتر ماتتكلم

وايت هارت

ربنا يخليك يافندم
انا لسه تلميذ في الكتابة

سمراء النيل
ربنا يخليكي شكرا
بجد بفرح أما ألاقيكي موجودة
وعجبني موضوع علامة الاستفهام فلسفة خرافية

محض روح

كان في حد بيتكلم
عن الاستخدام الخاطئ لكلمة شاعر
لأن كل الناس بتحس وتشعر
لكن اللي بيكتب كلام الناس
بيبقى اسمه مشعر
هي فزلكة بس عاجباني
فيشرفني ان الاحساس وصلك
ربنا يكرمك والله بتجبري بخاطري
ألف شكر
وشكرا على اضافتنا عندك في البلوج

ميدو باشا

رفيق السلاح فاكر يوم ماقلتهالك
مش عارف انت عملت كده ليه
من يومها قررت أكملها
وبالنسبة للبصمة بتاعتي
أنا حاسس انها كسر في الوزن
اوعى يكون كده هزعل
انا تعبت فيها
قوللي بيني وبينك
بلاش فضايح

8 April 2007 at 18:47  
Blogger عالمى ازرق said...

ماشاء الله كتابتك جميله

بخاف يوم ايديا تلامس ايديكي

يكون ربي حرم عينيا تلاقيكي

بقدم ف خطوة وغيرها بشيل

وعارف بإ نك طريق مستحيل

عجبنى الجزء ده
ومبروك المدونه
تقبل تحياتى

9 April 2007 at 14:50  
Blogger Music Gates said...

الله عليك يا فنان ايه الحلاوه دي بس

شاعر النيل

روماننسية جامده اوي


أنا بعترفلك بحيرتي وحالي

قصوري قــِوامها ........ رمال الشطوط

فم السهل جدا

لموجة قوية ........... مابينها تفوت

وعمري ماهقبل

لزرعة ندية فأرضي تموت

فيكفيني منك .......... ذكرى الليالي


عليا النعمه فنان

9 April 2007 at 20:37  
Blogger Unknown said...

كلامك بجد جميل وكله احساس

10 April 2007 at 04:59  
Blogger dew_bright said...

نقطة ميه جوه المحيـــــــط

بتقول لنقطه ما تنزليش في الغويط

أخاف عليكي م الغرق .. قلـــــت أنا

ده اللي يخاف م الوعد يبقي عبيط

13 April 2007 at 04:38  
Blogger Halawa said...

كوبا

الاهي يسترك شاعر نيل مرة واحدة
أنا عندي استعداد للغرور
ألف شكر ياباشا

ميرامار

ربنا يخليكي
بس سجلي بصوت حلو

ديو برايت

انت عارف
اللي يخاف م الوعد
انت قلتها ياعم
هخاف من ايه
محدش واخد منها حاجة

15 April 2007 at 16:56  
Blogger david santos said...

WE GO TO CONTINUE TO EXCEED THE BARRIER OF THE LANGUAGE, SO THAT BUSH AND OTHER TERRORISTS NOT TO CONTINUE LIE

لقد أن تنتهي مع باري لغات منها بوش وغيره من الارهابيين لا تزال تكمن

17 April 2007 at 15:57  
Blogger أخف دم said...

عدناااااااااااا
ياعم انت خليت نفسك كل حاجة .. كان ناقص تقوللها أنا دوا الكحة وحبوب انتوسيد ...
والله بجد حلوة يا حلاوة باشا وانت عارف انى مش باجامل فى الشعر يعنى .. بس خللى بالك فى هنات بسيطة فى الوزن .. أكيد انت أدرى منى بيها

18 April 2007 at 02:01  
Blogger MaMaDo said...

ايه يا حلاوه الحلاوه دى
بجد جمده اوى

وبعدين مين دى الى وقعت حلاوه


و ايه كمان الكلام الطويل الى انت كتبه عندك على البلوج بتاعتى

انا مش قد دا كله


..
بفرح اوى لما اخويا الكبير يقول عليا حاجه حلوه
و بحبه كمان لما يوجهنى لما اعمل حاجه غلط


.........

19 April 2007 at 17:36  
Blogger MaMaDo said...

انا مش عارف قولت
الكلام ده ليه
بس كنت عايز اقوله و خلاص

19 April 2007 at 17:37  
Blogger لمحة شقاوة said...

بجد الكلام جامد اوى وكله احاسيس ومشاعر ربنا يوفقك وتكتب كمان وكمان

19 April 2007 at 23:46  
Blogger Halawa said...

حاج ديفيد

حبيب قلبي فينك من زمان واحشني
كبرت وكلامك احلو واتدور
الاهي يسترك ماتولعش الدنيا
كلام في سرك أنا مقدم على شغلانة
جنايني في البيت الابيض


أشرف باشا

مش كنت تقول انك جاي
كنت روقت البلوج ورشيت مية وبخرت
أشرقت الأنوار
وحصلنا الانبهار
ألف شكر ياريس
علم وينفذ بس ماتنسناش
بالتوجيهات

كريييزي باشا

حقك ياواد بس انت ركز
واتعلم وفتح عينيك
وكله هيبقى زي الفل
ماتقلقش المشاعير واصلة يمكن
ربنا باعتنا كلنا لبعض
محدش يعلم يا أخي

خطيبة المهندس

لا تشربي الدواء
الذي أرسلتي محمد جمال في طلبه
لأنه طلبه ديليفري وهيوصل من الطرشوبي حالا ع الفسبة
ربنا يخليكي شرفتي يافندم
وربنا يكرمك وتجيب مقاسات جزم صغيرة يتنططوا حواليكي

ميرامار

عايز سيادتك تنتشري كل يوم ألاقيكي معلقة في جوانا
وتغيري اسمك وتخشي بحد تاني
يعطيك العافية يابيكو
ألف شكر شرفتي يافندم

20 April 2007 at 04:01  
Blogger الخيط الرفيع said...

روعه روعه

انامل شعرية
بيتزحلق الشعر لوحديه مينيها


بجد جامدة ربنا يشهرك في وسط الخلايق بالموهبة الحلوة دي

وتكسب كتير وكتير لانك شكلك هتصرف علي العيله قريب
ههههههههههههههه
ربنا يرزقك برزقنا يا ابني

يااااااااه نورت بلوجتك طبعا

والله انا دخلت قريت مرتين وما عرفتش أعلق
احسيس نظيقه علي وزن سنيما نظيفة

20 April 2007 at 06:25  
Blogger Halawa said...

ربنا يخليك ياخيط
وتكبر وتطول وتفك كل عقد الدنيا
المشكلة ازاي قلتلي ازاي
تتشهر وتكسب
نفتكر حلم زمان بتاع الكباريه
بسيط قوي
مش محتاج حاجة
ربنا يستر ع الجميع
معدش حد عارف منين يودي على فين

21 April 2007 at 00:09  
Blogger الخيط الرفيع said...

بص يا يويو أكيد معروف منين يودي علي فين
بس المشكله ان كل حاجة نسبيه
ومع انها نسبيه بس الصح صح والغلط غلط

حتي لو الكبار كبرو وصغرو الحقايق علي مزجهم

بكرة جي للبيتعلم من امبارح
وبعدة كمان هيكون معاه لو قدر يحافظ علي نفسه

القيم ثابته
حتي لو الكل بدل

بالنوسبه لموضوع الكباريه اياه

عند ك مليون حق بس سيبه خيار اخير لما منقدرش نعمل اليفي دمغنا في ال100 عام
الجيين نبقي في العام 101 نجرب الكباريه أو المستشفي الملحقة بمطعم السموم

دا إحنا عيال ولاد عفريته يا جدع

22 April 2007 at 04:50  
Blogger Halawa said...

آخرة الزمر والشعارات
طيييييييييييييييييييييييييييييييييط

22 April 2007 at 06:26  
Blogger Menas said...

ماليش دعوه
انا كنت رادد مش لاقى ردى
هعيط ماليش دعوه

3 May 2007 at 17:44  
Blogger Halawa said...

ميناس

ازاي انت مزرتناش من زمان
من ساعة الكومبو ما كان بايظ
مبمسحش أي كومنتات
وأدينا موجودين رد تاني ياسيدي

3 May 2007 at 19:07  
Blogger قصاقيص said...

روعه روعه روعه
بجد مجموعه كلمات ومعاني وصور في البوست تحفه فعلا
تسلم دماغك ويسلم قلمك
بجد بجد احساس البوست عجبني اويييييي
والعنوان بجد برضه شدني اوي
يعني بوست كله علي بعضه من فصيلة البيتي فور....خفيف ولذيذ ودايما شكله يشد
تحياتي

22 May 2007 at 00:31  
Blogger Halawa said...

قصاقيص

ربنا يخليكي ايه ده كله
ياريت يبقى بيتي فور فعلا
مش مخلل زي مانا شايف

25 May 2007 at 13:42  

Post a Comment

<< Home