Wednesday 1 August 2007

تــاج .. سـتـين نـيـلـة



إخواتي الأعزاء شكرا

هوندا هانم ربنا يخليكي
على التاج

ومبروك النجاح وعقبال ماتبطلي رغي بقى


أما جميلة أبو حريد ست الصوحفية منى الشاذلي المستقبل

لأ مفيش زي منى الشاذلي انتي منى الحسيني اللي بتآكل الضيوف دي

باين بتحبي أوبرا ....إلاهي أشوفك دار الأوبرا كلها

وعقبال النجاح انتي كمان ده بالنوسبة للتاج

أما الستين نيلة دي

على دماغ كل اللي شافه ولا صلى ع النبي


الحلو أبو عرق في قورته الطعم النايتي عاشق الروح

وده طبعا لا ينكر إن في ستومية نيلة على دماغه هو شخصيا

لأنه ساب القهوة واشتغل الساااافل

نزل سوق العمل لا تحسسسد


حاولت أجرب ياسكايار معاه كل الأساليب مفيش فايدة

نقط مية ع العتبة ..ملح ورشيت ..شراباته المعفنة كلها عندي

أنا بقيت درجة تانية ياسكايار..مش عارف أتف

كان لازم نكمل حلم البطيخة والجرنان والكرش

والمية وخمسين جنيه

وقشر البطيخ المرمي في كل حتة
لكن عملها البطل

وعبر فوق .....الله يسهله ويديمها عليه

صوووووت غل فظييع مع جززززز جامد ع السنان

بجد ربنا يوفقك يا عاشق وتبقى حاجة نظيفة

انت متستاهلش أي خير علطول كنت بحاسبله في كل حتة

وياريت تحاول تنسى الجبنة الرومي واللانشون بقى كفاية

نفسي أشوفك متعاص شحم متدرمغ في الدنيا


وتنسى كلمة ميرسي وتبطل تتكلم إنجليزي


البوست ده شكله طويل بس معلش الحالة اشتغلت بقى

سؤال حلزوني لولبي خزعبلي؟

ليه مبنعرفش نقول مع السلامة بدون جرح وألم برضا نفس

يعني مهمتي هنا خلصت وجاري البحث ربنا عايز كده

كل أما أبدأ حاجة أو علاقة حتى مع الأنتيمون والأنتيمات

أكيد الدنيا هتفرق بحكم الزمن أحط ده في دمااغي كله فاني

يبقى أعيش كل لحظة من أولها بمتعة شديدة


لأني حاطط في حسابي إنها ماشية فأستمتع جامد

وساعة أما تيجي مع السلامة

أبقى متعوووودة داااااااااااااااااااااااايمن


فيبقى رد الفعل عقلاني وميتركش أثر سلبي محطم

لأن المشهد الأخراني هو اللي هيتسيف وخصوصا لو كان دراما

على مزيكا ياسر عبد الرحمن أين قلبي ولا مواطن مصري


يعني ميتم واتقتل فيه تلاتة

واللي واقفين في الخاطر انتحروا وعربية الاسعاف

اللي شايلة المصابين خبطت عربية مطافي

وقعوا في البحر كلهم ولحسن الحظ كان في بقعة زيت ع الميه

ولعت بيهم وفيهم وليهم وملقوش حد يطفيها

ليه بس كده بالراحة ردوا عليا في ده بالذات لأنه يهمني

ودي مش دعوة لتبلد المشاعير زي التهمة الموجهة ليا داايمن

واصحابها عارفين نفسهم البوكس جاي جاي هتتلموا ولااااا

مستعينا بالله وبثقتي في رجال الضفادع البشرية أبدأ التاج

انت مين؟

اسمحولي هرد بطريقة حلاوة

أنا القلب الرث في ملمح التهتك

أنا من عاش في دنيا تهوى التفكك

أنا نجم العلا يهوي صريعا دون تلكؤ

أنا وجه البسمة الخالدة ..أنا قلب الفرحة النابضة

أنا ارض الأحلام الشاردة ..أنا زمن الأوهام المتمردة

أنا ابن لحظات الحنق الباردة

أكتر ست شخصيات بتحبهم؟

هحتفظ بيه لنفسي السؤال ده مش عايز أجاوب ديموقراطي

هما عارفين نفسهم ربنا يخليهم ليا


انت سعيد؟

يانهار اسود ياجدعان ايه السؤال ده مخدنهوش

حوش يارب حوش

أنا أسعد مخلوق ان لسه عندي مخ بفكر بيه بعد كل اللي احنا فيه

هو متعب بس لو مشتغلش أموت يكفيني النعمة دي

اللي تخليني سعيد مسعود أبو السعد السعداوي السعدني

لو اجتمعت انت والريس تقوله إيه؟

كلمة واحدة بس هرد بيها على كل اللي فات

انت مش ابني تثثثث

هقوله ياباشا احنا نجيب كشكول الأستاذ بتاع عيال تجارة

نهد الدور ونلعب م الأول نكتب فيه صادر ووارد مكسب وخسارة

قناة سويس وبترول وتوشكى وكل الكلام

ونجيب الكوتش نحطه في قلب حوض مية نشوف الخرم فين؟

أيون التسريب منين فثثثثثثث دي من أنهي حتة

وبعد كده نقسم على أربعة انت الأول طبعا وأحمد عز وأنا

علشان أعمل حلاوة للكابلات الطاقة والأمان يتواصلان

حديد حلاوة الدخيلة لو مكنتش انت تسلحني مين هيسلحني

أسياخنا طولها كام صح صح صح


لو معاك مليون ونص هتعمل إيه؟

هبني دار أيتام وأعمل اجتماع مجلس آباء

لأ بجد حلمي أعمل حاجة زي مجمع رابعة العدوية في بلدي قبل ما أموت

أيتام ومستوصف وأشعة ودار مناسبات ومسجد

بقاله معايا تلات سنين ودار رعاية للفئات الخاصة

يمكن دول أكتر حاجة هزتني في الفترة الأخيرة

بتحب مصر؟

فاكر فاكر لما كان وكان وكان لينا في كل مكان مكان

ميصحش أدعي عليها وأقول جتها شوطة

الذنب مش ذنبها دي الحدوتة مغلوطة

حفظناها وعرفناها وبنعيش جواها

بتحب البنات؟

دي أحلى حاجة طلعت بيها م الدنيا في كل حتة ليا اخوات

انتظام ولا انتساب ولا تلاكيك حتى

عيلة ..شغل ..زمايل.. مشغل.. مخزن ..مصرف

بس إخواتي بجد أحلى حاجة في حياتي

إيه أكتر موقف محرج اتعرضت ليه؟

صراحة مش فاكر وشايفها نعمة

ميهمنيش رأي حد بيقلل مني أو بيتريق عليا ويحرجني

وأفتكر إني بغلاستي المعهودة بحرج الموقف نفسه

وبحط ناس كتير في مواقف محرجة بس بقصد دايمن

انهم يواجهوا ويتحطوا في الفعل اللي بيهربوا منه

وقد تكون دي رسالتك في الدنيا اللي تخلي حياتك ليها قيمة

إيه أكتر أمنية نفسك ربنا يحققهالك؟

غير النجاح في الدنيا والفلووووووووس

أموت في صلاة فجر ليلة جمعة

ويتصلى عليا الجمعة في رابعة العدوية

مش عايز أقول الكعبة علشان ده كده طمع.. مستاهلوش

تمرر التاج لمين؟

بلاش أمرر حاجة هي مرار لوحدها وأنا حلاوة ههه

أحب افنش بالبقين دول لأستاذي الشاعر علي سلامة

تيجي نحسبها نلاقيها احنا فيها

القديم زي الجديد نفس الملامح والحكاية

لف واتفرج معايا
..ع اللي نايم ..واللي صاحي

واللي طافي النور وصاحي..
واللي بتسليه جراحي

ع العصير والفطير
..واللي طاير بس مكسور الضمير

واللي قال فات الكتير
...ع اللي المشغول بالدولار

واللي ضيع نص عمره في كام بهيمة وكام حمار

واللي قال الأرض باقية واللي تور مربوط في ساقية

واللي لسه قميصه ناقص فيه زرار

وفــثواني ........مات كيلاني

كل واحد فينا قام يحسبها تاني

اللي نايم واللي صاحي واللي بيفكر ينام
كله قام

قد إيه في العمر باقي يسوى كام

أما شاعر بس بايخ ..جاي ليه تشعللها نار

يلا نهرب من قساوة الجد ..ونبيع في الهزار

في العصير والفطير واللي لسه قميصه ناقص فيه زرار

22 Comments:

Blogger ثورة said...

اللي نايم واللي صاحي واللي بيفكر ينام

كله قام

قد إيه في العمر باقي يسوى كام

1 August 2007 at 07:44  
Blogger sakayar said...

نبدأ بالسؤال الأول وازاي نعمل مع السلامة بدون خساير او بشكل حلو
متهيألي كان حد رد عليا في علاقات علاقات وقاللي ان المشكلة ان العلاقة من طرفين فمثلا أنا وانت وعاشق وفوزي المحروق ومصطفى الأقرع كلنا عندنا قابلية باي باي بابتسامة وضحكة على أنا نعود من جديد ... لكن المشكلة بتبقى في الطرفين مش في طرف واحد ... لإن ممكن فراقك للآخر يسببله جرح فإزاي تخليه هوه اللي يقولك مع السلامة من غير ما انت تقولها هيه دي فن اللعبة .. متهيألي حكيتلك موقف بالنسبة لي كده ...إنك قدرت تخلي اللي أدامك يتقبل الفراق .. وغضب بالفعل لكن لما قعد مع نفسه عرف إن احنا مش هنكسب حاجة لو كان المتسيف زي ما انت بتقول عبارة عن وداع بألم ... فآثر إنه يفتكرني بالشكل الحلو اللي اتعرفنا عليه
وبالنوسبة لعاشق فربنا يوفقه هوه ما ماتش يعني علشان نعمل مناحة ... أنا عارف إنه كان صديقك اللدود والقط ما يحبش إلا خناقه
ودمك خفيف يا مضروب بس مش قادر أضحك ... يلا سلالم
ربنا يجمعنا دايما على خير

1 August 2007 at 10:51  
Blogger دكتور حر said...

سلاماتي

ردود جميله
وأحلى ما فيها

الرد بتاع الأمنية وربنا يحققهولك ان شاء الله

1 August 2007 at 12:06  
Blogger the only thing better than love is freedom said...

ew3a ya dr.halawa tesma3 yasser abdel ra7man delwa2ty 7’ales
sada2ny el ragl dah 7asalloh ma2sah fe 7ayatoh we beyfesh 3’ello fena we enta mesh na2es
we kaman betesma3 elmowaten masry
7arrrrrrrrrram.
ana besefaty 7’abera 2a2der 2a2olak en el wada3 she2 sa3b awy
we yama hat7eb nas fe 7ayatak we hatwada3hom .
konak tez3al da she2 tabe3y wa ella mateb2ash ensan aw tewkon mabet7ebesh 3ashe2 we dah mosh sa7e7 .
bas lazem te3awed nafsak en el hamm keter we el wa7d mesh na2es ka2aba fe 7ayatoh .
we ba3den ya sedy ya retoh ham , sa7e7 howa hayew7ashak shewaya bas efteker en dah 3’asb 3annoh we 3ashan 7’ater mosta2baloh.we ba7azer seyatak le2a7’er marrah balash yaaaaaaaaaaaasser

1 August 2007 at 13:48  
Blogger Halawa said...

سيد الحبايب ياضنايا انت

ايه هههه في ايهههه؟
خبطت في جروح ولا إيه؟
قولي ورايا
بحب أمشي حافي وأرقص كتافي
اييييييييييه

....................
سايكو باشا

بتكلم في المجمل
مش كل أما اقول كلمتين في ساعة صفا تقعد تخصصها لي
لأ بشكل عام
ارتضاء ان دي مصلحة الناس والدنيا بتقول وواجبنا في الحياة كده
مش بتكلم على عاشق ده عيل كناسة
وليه أسيف في النهاية حاجة مؤلمة بإرادتي لأن دي اوامر جاية م المخ
أنا اللي طلعتها
أو الشخص التاني مش أنا يعني
ببساطة جت باي أقولها بيس باي
بشياكة لا بسهوكة ولا ببرود
مش عارف تضحك ليه يامنيل
عندك فتاااء
قول آآآآه
قول ورايااا
تعالى يوم التلات خد الأشعة

هههههههههههههههه
سلااااااااامون القماش
.....................
دكتور حر

عدد ازازة بيبسي حجم عائلي
للدكتور اللي شرفنا النهاردة
يعني الطب كله
يعني الفلوس اللي مبتجيش
يعني لا أنام
يعني جعلوني مجرما

منور ياباشا
وعقبالك انت كمان ولا إيه؟
هههههههههههههه
..................
همبكاووووي

بحاول أبطل ياسر عبد الرحمن ده
فعلا هو مولود في ميتم
كنت بسمع اين قلبي من يومين
كنت مش هخش الامتحانات
ههههههههههههه
بالنوسبة لموضوع الخبرة
حسستني اني بكلم ستي كده ليه؟
قدامك سكة سفر وياما هتصاحب
وهيجيلك عيل أهبل
مالك ياعم الموضوع بسيط والله
وأنا عارف أتعامل بس
مبحبش الدراما الأوفر اللي
المصريين بيعيشوا فيها ويحكموا على غيرهم
انه بارد لما ميعملش زيهم
كل واحد ليه طريقة تعبير
بس الهدف السلام النفسي
الناس مش ناقصة وجيعة
لو الطريقة بيس باي
نافعة معاك استخدمها
مش راكبة معاك انت حر
شوف اللي يناسبك
انما عاشق الروح اعتبره ... وراااااح

ههههههههههههههههه

1 August 2007 at 14:26  
Blogger MestKA said...

اجاباتك مميزه جداا
انا شوفت التاج ده عند ناس كتير وعملته كمان بس مشوفتش اجابات مميزه ذي بتاعتك
وبالنسبه للجزء الاولاني بتاع ليه مش بنستحمل الفراق لان احنا مش بنبقى متوقعينه ف اللحظه اللي جه فيها
فعلا بيكون احساس صعب

1 August 2007 at 16:27  
Blogger sakayar said...

يا زباااال انا مقصدتش عاشق بالعلاقات فيه
مس اندرستاااااندينج
انا بتكلم في علاقة تانية يا ذكي
لكن عاشق اللي لضم في الموضوع ... سوري دخلت فـ موضوع عاشق في النص بدون فواصل ... بس اعمل اييييه بكلم أذكى اخواته

1 August 2007 at 16:52  
Blogger Halawa said...

مستكة

ربنا يخليكي
دي أقل حاجة عندي
انتي عارفة بقى
لو كتبت وأنا صاحي بقى يالهوي عليا
عسل عسل عسل أهم ميزة في الانسان
التوااااااضع
لأ بجد ربنا يكرمك
الناس العسل بتشوف غيرهم عسل
أما الفراق ده محتاج تمرين بس
نبقى اكبر من المواقف
ومتعودة دايمن

ابقي تعالي زورينا باي باي
......................
سايكووووو

هعديهالك المرة دي
انما ركز أحسن لك بعد كده

1 August 2007 at 19:30  
Blogger smraa alnil said...

بقي كل المقدمة الطويلة دي عشان حته التاج دة

يا حلاوة يا حلاوة
بس علي سلامة بجد مش ليه حل

وبطل حقد ع الواد بقي
الله اداله يدينا يا سيدي
مقسوماله

:)))

بس ايه الغتاتة دي
فين الاجابات بتاعت التاج

بس حلو اوي حديد حلاوة الدخيلة دي
احلم يا ابني احلم مش عيب

2 August 2007 at 12:50  
Blogger momken said...

ياعم ياعم على الردود الجامده
انت كنت بتشتغل فى الخارجيه ولا ايه
رودود منتهى الذكاء وخفه الدم والدبلوماسيه
فعلا قليل لما بتابع تاج للاخر بس انت تاجك ممتع جدا ولا تاج الجزيره

هههههههههه
تحياتى

2 August 2007 at 15:26  
Blogger Halawa said...

سمراء النيل

طبعا ده عاشق مش أي حد
ودي شركة بترول
يعني تكييف أوبن بوفيه
دش وهلوم جره لازم حسددد
دوبل م المقاس الكبير

والله اجابات التاج شغالة عاجبة الناس
اطلعي انتي منها
مش كفاية انك جاية متأخرة
أربع بوستات ياهانم
وحشتينا

حديد حلاوة الدخيلة ده قريب
ومتقلقيش هبقى أكرمك
...................
ممكن

فعلا كنت عايز أخش في يوم ما
علوم سياسية
بس أبويا قاللي عايزك تبقى محترم يابني
عايزك تجيب حقوق الناس
مش تآخدهاااااااااا
ربنا يخليك ياباشا
كويس ان الواحد بيعرف
ساعات يرسم بسمة
تحيااااااااتي
شرفت جداااااااااان

2 August 2007 at 16:38  
Blogger  هوندا said...

والله العظيم لسه فاااكر ده انا نسيت !!! ابقا خش ع التاج الجديد بقا

2 August 2007 at 17:42  
Blogger Halawa said...

هونداااااااااا

لا مش كده والله
بس علشان كنت مجاوب تاج قبلها
فقلت أفصل شوية
هنشوف الجديد

2 August 2007 at 18:26  
Blogger Unknown said...

حلاوة .. انت صح الفراق حاجة صعبة بجد ،وما أوى وما ينفعش تكون بالبساطة اللى شايفها سايكو بس هو عايز يشوفها شكت دبوس فشافها كده وده طبعا لانه عايز يجرى و السلالمك و خلاص،ان معاك الفراق ما ينفعش معاه ابتسامة من القلب الا للى عايز تخلص منه

2 August 2007 at 23:41  
Blogger Halawa said...

نيو ايميدج

أنا أتفق مع سيادتك
ان سايكو بيحب يهرب
وعايز يجري والسلاملك

انما الخلاف

ممكن يبقى في ابتسامة م الفلب
زي ماعملنا مع عاشق
توكل على الله يابني ربنا يوفقك
انت رايح سكة صح
ربنا معاك فيها
ولأننا بنحبك
يهمنا انك تروحها متقعدش معانا
بتصالح نفسي
ان قعدته معانا اللي بتسعدنا
خسارة ليه...يبقى يمشي

والمشاهد دي والفكرة دي
شفتها متطبقة كتير مع أبويا في الخليج
مش بقولها رأيي الشخصي نظريا
لأ دي عملي مثال محلول

اشتغل في خمس شركات
منهم اتنين كانوا بيفلسوا
وقاموا وكبروا
وبعدين وظيفته انتهت كده
قال باي
وأنا كنت مستغرب
شركة منهم كان قاعد فيها عشر سنين
بس جاء وقت الرحيل
اللي هو حدده بناء على ضوابطه
فرحل بكل سلااااااااااااام

ولا زال على علاقة بالناس دي كلها
وكان فيهم ناس أمراء
وشخصيات مهمة جدا
ممكن توقر الدفء المادي مدة طويلة
لأي حد في الخليج
بس فينه لم يتماشى مع فينهم
بيس باي جه معادها
وطبعا مش زي شكة الدبوس
كانت مؤلمة
لكن وااااااااااجبة

3 August 2007 at 10:12  
Blogger الحلم العربي said...

أول مرة أدخل مدونتك
جمييييلة جدا
و عجبنى أسلوبك الساخر جدا

ربنا ينولك كل اللى في نفسك و ينفع بيك الأمة و فكر في حاجة تانية غير موضوع حديد حلاوة الدخيلة ده ...الباب اتقفل خلاص يا بابا
ههههههههه

على الفكرة الشعر أكثر من رائع بشوية ...فوق الجميل ...تحت الفظيع

تحياتي

3 August 2007 at 17:01  
Blogger Halawa said...

الحلم العربي

مش عارف أقولك شرفتي
ولا أزعل منك لكن ونعم بالله
خبر وفاة شيكو ده أثر فيا
لأنها من أوائل المدونات اللي كنت
بخش عندها قبل ما أعمل بتاعتي
كنت أقرا وأمشي

الله يرحمها ويرحمنا جميعا
شرفتي ربنا يخليكي
وينفع بيكي وبيا الدنيا
غن أمكن نكون نافعين
متزعليش مني
بس مود غريب جديد
انك تزعل على حد متعرفوش
وتعرفه أنا مش فاهم حاجة

سلااااااااام

3 August 2007 at 18:42  
Blogger الحلم العربي said...

و نعم بالله
أنا آسفة انى ضايقتك لكن لشدة تأثري بوفاتها ...عملت التدوينة دي و لعل الله يسخر لها من يدعو لها بقلب خاشع

و انا اللى آسفة على تعليقى هنا ....كنت بحاول أظهر بمود مختلف عن المود اللى كنت فيه ساعتها ...لكن مينفعش الواحد يضحك و هو قلبه حزين

تحياتي لك و فعلا يا رب ينفع بينا الأمة قبل ان تباغتنا الحياة بنهايتها

3 August 2007 at 23:04  
Blogger gohayna said...

يا ربنا


دا مش تاج ابدا دا

دا اجرام وربنا

انا مش قادره امسك نفسي من الضحك

ايه ياابني دا
وصحابك دول مش معقول وربنا

زمان علي سلامه دا من كتر النق عليه مبقاش فيه منه تاني

خفو عليه شويه
مش كدا ابدا

لا والله بجد اجرام دا

انا اول مره اكما تاج علي بعضه واستمتع كدا

بجد بجد

غير الاجرام طبعا

تسلم ايدك
تحياتي

3 August 2007 at 23:19  
Blogger Halawa said...

الحلم العربي

ولا يهمك متآخديهاش أفش
انتي مش ذنبك
قولي يارب وخلاص

انا هعملها حاجة قريب إن شاء الله

تحياتي ليكي وحاولي ماتنسيناش

.......................
جهينة

شرفت ياباشا
والله صاحبنا لسه عايش
وزي الفل ولا بيأثر فيه أي حاجة
عاشق الروح ده أسسسسدد

نورتي وماتتأخريش تاني
شرفينا علطول

4 August 2007 at 09:07  
Blogger 3ashe2elro7 said...

حلاوتى الطعم النايتى

هارد على بوستك ده ببوست عندى علشان الناس كلها تقراه

بس اللى عايز تقوله واصل و الاحساس وربنا واصل

11 August 2007 at 12:06  
Blogger Halawa said...

عاشق بيك

فاهم ان انت فاهم بس لازالت
المشكلة اللي الناس بتختلف فيها
المشاعر غير المتفرملة
واختيار التوقيت المناسب لإبرازها


هنعمل إيه؟

في انتظارك

11 August 2007 at 17:43  

Post a Comment

<< Home